Blog
Drukwerk op naam komt beter aan!
Waarom gepersonaliseerd drukwerk werkt
Gepersonaliseerd drukwerk wil zeggen dat elke kaart, brochure of andere uiting kan worden voorzien van unieke tekst. Dit biedt fantastische mogelijkheden voor bijvoorbeeld direct mail. Iets dat persoonlijk is, komt immers altijd beter aan. Denk maar in, het werkt toch beter als je aangesproken wordt met je naam, dan wanneer iemand ‘hé’ tegen je roept? Dit principe van personalisering kun je ook toepassen in drukwerk.
Waarom drukwerk personaliseren
Je drukwerk komt dus beter aan wanneer je het personaliseert. Maar er zijn ook cijfers die het nut van gepersonaliseerd drukwerk onderstrepen. Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde mailings gemiddeld maar liefst 8% respons opleveren. (Bron: Benchmarktonderzoek 200 dm-campagnes Rijksuniversiteit Groningen i.s.m. PostNL.)
Wat kan er gepersonaliseerd worden
Je kunt denken aan het personaliseren van drukwerk op allerlei manieren:
– NAW-gegevens
– Logo’s of afbeeldingen
– Data
– Stukken tekst
Welk drukwerk kun je personaliseren
In principe kunnen alle soorten drukwerk gepersonaliseerd worden. Dat biedt eindeloze mogelijkheden voor communicatie naar uw (potentiële) klanten en relaties! Denk bijvoorbeeld aan kerstkaarten of direct mailings. Voor winkelketens die meerdere vestigingen hebben, kunnen de posters afgestemd worden op de vestigingsplaats per winkel. Dat werkt veel beter dan overal dezelfde poster gebruiken.
Helemaal leuk wordt het wanneer je inspeelt op de toekomst: verstuur je een mailing om adverteerders te werven voor een reclamezuil, plaats dan het bedrijfslogo van de ontvanger vast op de zuil. En wat dacht je van gepersonaliseerd cursusmateriaal?
Kalenders met beeldpersonalisatie
Een uitstekend voorbeeld van gepersonaliseerd drukwerk zijn kalenders waarbij de naam van de ontvanger wordt verwerkt in de beelden. Oftewel, persoonlijke kalenders. Je kunt daarbij de te gebruiken afbeeldingen per maand zelf selecteren. Vervolgens wordt de naam van de ontvanger of het bedrijf in elk kalenderbeeld gezet. Dit levert gegarandeerd een positieve reactie op!
Als de verschillende waarden voor het personaliseren duidelijk zijn (bijvoorbeeld in een Excel-sheet) kan gepersonaliseerd printen heel eenvoudig worden ingezet. Het vergt dan nauwelijks extra tijd en de extra kosten blijven overzichtelijk.
Zet daar de hogere respons en betere waardering van je uiting tegenover en het zal duidelijk zijn dat gepersonaliseerd drukwerk de investering waard is.
Advies op maat
Wil je weten hoe jij indruk kunt maken met gepersonaliseerd drukwerk? Wij doen graag een voorstel op maat.

Bekijk ook andere blogs