Bel 0183 628 288
Start Live chat

Blog

Waarom de juiste vormgeving van groot belang is

Je bent een starter en je hebt een logo en huisstijl nodig. Vanwege je budget ‘knutsel’ je dit zelf in elkaar, zonder ervaring. We snappen het. Toch raden wij dit niet aan en dit zijn de redenen waarom.

Extra kosten
Wij begrijpen volledig dat een starter niet veel te besteden heeft en daarom zelf gaat ontwerpen. Helaas maken wij vaak genoeg mee dat dit alleen maar leidt tot extra kosten. Vaak zijn deze ontwerpen namelijk of onscherp, of te klein van formaat, of de afmetingen van het logo kloppen niet, of er zit geen harmonie in de kleuren of worden bewaard als een verkeerd bestand. Door al deze ‘foutjes’ is een vormgever genoodzaakt om het beeldmerk opnieuw te ontwerpen zodat het te gebruiken is voor bijvoorbeeld briefpaper, visitekaartjes maar ook voor online (website, social media e.d.). Hartstikke zonde!

 

Frisse blik
Maar ook voor een ervaren ontwerper, marketeer of brandmanager is het soms verstandig om het ontwerp voor het eigen beeldmerk uit te besteden. We horen vaak dat deze mensen talloze goede designs hebben ontwikkelt, maar zodra het voor het eigen bedrijf is lukt het niet. Dat komt omdat je er dan te dicht op zit en waarschijnlijk enorm kritisch bent. Het moet perfect zijn. Een externe vormgever biedt dan echt hulp, want zij kijken er met een frisse blik naar.

 

Strategie
Misschien zou je het niet verwachten, maar achter een goed huisstijl- en logo ontwerp zit een strategie. Er wordt nagedacht over de vorm, de naam, de kleuren, het lettertype. Maar ook over welke doelgroep het merk wil aanspreken, wat de producten en/of diensten zijn en wat de identiteit van het bedrijf is. Wat wil je uitstralen? Dit zijn moeilijke vragen, waar een professionele vormgever wel raad mee weet.

 

Herkenbaar en toepasbaar
Een logo (en natuurlijk de rest van de huisstijl) staat ergens voor en dat moet herkenbaar en toepasbaar zijn. Het mooiste is, wanneer een (potentiele) klant jouw logo voorbij ziet komen, het gelijk herkent en snapt wat jouw bedrijf doet. Daarnaast moet het beeldmerk op allerlei producten gemakkelijk toe te passen zijn. Van pennen tot aan auto’s, alles moet dezelfde uitstraling hebben zonder dat de kwaliteit van het ontwerp eronder lijdt. Voorbeelden van merken die hier een kei in zijn is de grote gele M of het logo van Nike. Ondanks dat er geen producten, diensten of zelfs teksten worden gebruikt, snapt de hele wereld wat het bedrijf is en doet.

Persoonlijke video
We willen je graag voorstellen aan onze vormgevers. Hoe gaat de studio te werk? Wat voor opdrachten ontwerpen ze? En wat is nou #typischGCC?

Vormgeving nodig?

Onze studio denkt met je mee! Van visitekaartjes tot aan marketingcampagnes. Vraag het ons.

Daarom GCC

  • Persoonlijk advies
  • De beste kwaliteit
  • Scherp geprijsd

Bekijk ook andere blogs

Wees een ‘show off’: ingenieuze methodes voor een grandioze presentatie

Ingenieuze methodes van het exposeren en grandioos presenteren van je handel voor hoogwaardige bedrijven zoals die van jou.

Wat betekent de nieuwe privacy wetgeving voor jou? + gratis stappenplan

Wat betekent de nieuwe privacywet voor jouw bedrijf? Groot en klein, we hebben er allemaal mee te maken. Download ons gratis stappenplan om te inventariseren wat voor acties jij moet ondernemen.

Waarom gepersonaliseerd drukwerk werkt

Denk maar eens in, je reageert anders als je met je naam wordt aangesproken dan wanneer iemand ‘hé’ naar je roept.